torstai 23. maaliskuuta 2017

Tampereen maisteri ja aloittamisen sietämätön vaikeus

Kirjoitan aivan liian harvoin ja taitoni ovat ruosteessa. Sormet hapuilevat sanoja, jotka pään sisäinen backspace on tehnyt tyhjäksi kerta toisensa jälkeen. En ole vielä maisteri, joten blogin otsikko ei onneksi kosketa vaativalla kysymyksellään minua. Epäilemättä Tampereen maisterin pitäisi osata kirjoittaa, onhan yliopisto-opiskelu suurelta osin kirjallisen materiaalin parissa painimista: lukemista, lukemansa prosessointia osaksi omaa maailmankuvaa ja lopulta oman näkemyksensä julkiseksi tuomista kirjallisena tuotoksena. Sen tarkoitus lienee valmentaa tulevia asiantuntijoita työnkuvaan ja tehtäviin, joiden suorittaminen vaatii sujuvaa kirjoitustaitoa.

Tässä vaiheessa on syytä kirjata ylös, että kirjoittaja vaipui ajatuksiinsa huomattavan pitkäksi aikaa. Maaliskuun säälotto oli arponut päivälle aurinkoisen kevätilman arkkityypin. Viimeisten jäljellä olevien lumipenkkojen sulamisen aisti työpöydän ääreen ja ikkunan alla ohi kiirehtivien autojen sekä silmiään siristelevien ihmishahmojen tasaista liikettä säesti uneksuttavan hypnoottinen rytmimusiikki.

Uskallan veikata, että useimmalle opintojen viimeinen suoritus on paini ison G:n kanssa ja että monelle se aiheuttaa kohtuutonta stressiä. Niin myös minulle, sillä olen kohtuuttoman ankara tuottamani tekstin tasoa kohtaan. Nurinkurisesti, en aseta itselleni suuriakaan vaatimuksia koskien tieteellisen tutkimusprosessin oppineisuuden osoittamista. Syy voi löytyä siitä, että a) olen sisäistänyt (väärin) seminaarien johtavan ajatuksen siitä, että gradutasoisen opinnäytteen tehtävä ole tuoda tieteelliseen kerrostumaan mitään mullistavaa; b) luotan kykyihini koostaa tilanteeseen nähden riittävä teos, käyttäen hyväksi ylimittaiseksi venähtäneen opiskeluaikani oppeja; tai c) olen kliseisen kolmenkympin kriisin läpi rämmittyäni päästänyt irti naiiveista haaveistani enkä välitä enää kilvoitella osaamisella. Realismia on se, että valmistuttuani liityn tuhansien korkeakoulutettujen työttömien joukkoon ja arkisesta painista työhakemusten parissa tulee paljon graduahdistusta yksitoikkoisempaa suorittamista. Kun mol.fi tarjoaa eioota, google scholarin portti tieteen ihmemaahan on vain auvoista nostalgiaa.

Kello oli hiipinyt kaksi tuntia maagisen nopeasti ja varjot vaihtaneet muotoaan katukivetyksellä. Kulkijain suunta oli vaihtunut: opiskelijat olivat heränneet ja valuivat nyt kohti luentosaleja samaa tietä, jota pitkin vastakkainen virta oli hetki sitten vienyt kohti lähistön suuria työpaikkoja. Kirjoittajan mielessä kävi ajan taipuisa olemus ja se, että kahden vuoden kuluttua samat hahmot voisivat helposti kulkea aamutiensä vastakkaiseen suuntaan. Kuka näinä aikoina voi olla varma mistään. Kahden tunnin päässä häämötti deadline.

Turhan itsekritiikin liennyttäminen ja oman äänen löytäminen sekä kirjoittamisen rutinoiminen ja rytmittäminen kiinteäksi osaksi omaa – tieteellistä ja taiteellista – tekemistä ovat keskeisiä tavoitteita, jotka asetin itselleni osallistuttuani kevään kirjoittamistyöpajaan. Muiden ongelmaisten kohtaaminen auttaa näkemään omat tuskailut uusista näkökulmista, jolloin ihanteellinen win-win on luonnollinen lopputulos. Rakentava kritiikki omaa raakiletta kohtaan ei saa hiuksia kasvamaan takaisin päähän tai korjaa pelihousuja, mutta voi estää repimästä niitä seuraavan kirjoitussession koittaessa. Lisäksi uskon ongelmanratkaisun jälkeisen onnistumisen tunteen eheyttävään ja kasautuvaan vaikutukseen. Tieteelliselle kirjoittamiselle on tiedeyhteisön uskottavuuden nimissä asetettu tiettyjä vaatimuksia, joiden täyttäminen vaatii tieteellistä työtä ja tarkkuutta, joka on jokaisen saavutettavissa. Kurssitovereiden kirjoitusten monimuotoisuudelle altistuminen kasvattaa itsevarmuutta ja valaa uskoa siihen, että tieteellinen kirjoittaminen ei ole jokin pyhä yksi, jota kohti tähdätä, vaan että teemme sitä kaikki tahoillamme omalla tyylillämme.

Yliopisto-opinnot ovat tarjonneet minulle uskomattoman laaja-alaista sivistystä ja sellaisia valmiuksia käsitellä maailman ilmiöitä, joita en laiskana ihmisenä olisi saanut aikaseksi hankittua itsekseni puurtaen, vailla ohjausta ja vertaisteni tukea sekä yhteisöä. Olen pala palalta joutunut pureksimaan uusiksi tavoitteitani ja asettamaan ne tasapainoon muuttuvien elämäntilanteiden kanssa, ja vaikka en enää pyri muuttamaan maailmaa yhtä kiihkeästi ja kunnianhimoisesti kuin ennen, tavoittelen sitä edelleen kirjoittamisen kautta. Tieteellinen kirjoittaminen on tieteellisen työn tulos, joka lisää yhteiseen pooliin pisaran kerrallaan. Pidän edelleen kiinni siitä, että tuosta poolista ammentaminen voi parantaa maailmaa konkreettisesti ja auttaa ratkaisemaan ongelmia ja epäkohtia, joita ihminen ylivertaisessa älykkyydessään ja harkitsemattomuudessaan tielleen langettaa, ja joita kaunokirjallisuus auttaa jaksamaan.

Kahvi oli kylmennyt kupissaan ja maito muodostanut sen pinnalle hämähäkinverkkomaisen kuvion. Musiikki soi nyt laiskemmin albumin vaihduttua artistin alkupään tuotantoon. Edes jomottava särky ei latistanut tunnelmaa, sillä kirjoittaja oli alittanut määräajan ja ylittänyt itsensä ja itsekritiikkinsä. Tätä hän oli kirjoitustyöpajalta toivonutkin.

2 kommenttia:

  1. "Kurssitovereiden kirjoitusten monimuotoisuudelle altistuminen kasvattaa itsevarmuutta ja valaa uskoa siihen, että tieteellinen kirjoittaminen ei ole jokin pyhä yksi, jota kohti tähdätä, vaan että teemme sitä kaikki tahoillamme omalla tyylillämme."

    Erittäin hyvin sanottu, ja tämän luettuaan on allekirjoittaneenkin mahdollista huokaista helpotuksesta. Näinhän se on. Kirjoittaminen, kuten tekstin lukeminenkin, ovat aina subjektiivisia kokemuksia, joita tekijä tai kokija peilaa omaan ajatusmaailmaansa. Tosin se on helpompi sanoa kuin oikeasti itse ymmärtää tekstiä tuottaessa. Epävarmuuksista on kuitenkin onneksi mahdollista räpistellä irti juuri tällaisten kurssien myötä. Hyvä kirjoitus!

    VastaaPoista
  2. Tässä postauksessa on paljon tavaraa, monenlaista mihin voisi tarttua. Minua alkoi naurattaa kun kirjoitit "muiden ongelmaisten kohtaamisesta". Tätä kirjoituskurssia on aikaisemmissa kurssipalautteissa tosiaan kutsuttu muun muassa graduterapiaksi. Uskon kurssin voiman olevan siinä, että kun puhumme auki itse kunkin kirjoittamisessa kokemia hankaluuksia, asia ei enää tunnukaan yhtä lannistavalta kuin sitä yksin päässä pyörittäessä, ja kollegoilta voi saada myös mainioita vinkkejä gradunteon eri pulmiin. Gradun tekeminen on lopulta hyvin käytännöllistä, mutta kun kyseessä on jokaiselle yleensä se ensimmäinen isompi tieteellinen tutkielma, tekemisen käytännöt eivät välttämättä vielä ole selvillä ja rutinoituneita, ja siksi niitä on hyvä puhua auki.


    Toisaalta koetan olla painottamatta kurssilla liikaa ongelmalähtöisyyttä, sillä lopulta gradu kuitenkin on "vain" opinnäyte ja työ joka on tehtävä. Sen tekeminen voi olla myös mukavaa ja palkitsevaa - pitäkäämme tätä tähtäimessä! Kopioin alle edellisellä kurssilla syntyneitä ajatuksia siitä, miksi gradunteko on mukavaa.

    --

    Gradunteko on mukavaa, koska…

    - On mahdollisuus perehtyä itseä kiinnostavaan asiaan (oppimisprosessi)

    - Johtaa valmistumiseen

    - Gradu on oma työ, jossa saa kirjoittaa mitä haluaa. Työelämässä ei ehkä enää.

    - Gradun tekemiselle ei ole tiukkaa aikataulua eikä kiirettä.

    - Oma asiantuntijuus kehittyy ja voi toteuttaa itseään.

    - Saa palautetta työstään.

    - Luovaa työskentelyä

    - Voi kokeilla erilaisia aineistonkeruumenetelmiä; aineisto voi olla gradun helmi.

    - Ei ole pakko ryhtyä hommiin klo 8 aamulla

    - Tutkimuksen tekeminen voi olla tosi kivaa, kun löytää tekstejä jotka puhuvat samasta aiheesta, mistä on itse kiinnostunut.

    - Kandin valmistumisesta jäi positiivinen muisto, kun poikaystävä harjoitteli samalla filmikameran käyttöä ja valaistusta. Kandin tekijä on valokuvissa paikallaan, sormet vain liikkuvat, ja työn valmistumisesta jäi hyvä muisto. Toivottavasti myös gradun valmistumisesta jää samanlainen hieno muisto.

    - Tykkään aineistosta ja haastateltavista. Haastattelut on litteroitu ja niistä on katkelmia, mutta joskus kun olen kaivannut motivaatiota, olen palannut kuuntelemaan haastatteluja.

    - Juoksuanalogia: Vihasin ennen juoksemista, mutta harjoittelin sitkeästi ja nyt tavoite ei enää ole tärkeä, vaan matkanteko. Juokseminen on omaa aikaa. Gradun tekeminen voi samalla lailla olla omaa aikaa.

    - Asioiden aikaan saaminen on mukavaa – kuin laittaisi rahaa pankkiin

    - On hienoa voida kontribuoida jotain kollektiiviseen ymmärrykseen ja sitä kautta ehkä muuttaa ajatuksia.

    - Tekemisessä hienoja hetkiä on, kun saa aineiston ja kirjallisuuden puhumaan keskenään. Kun löytää esimerkiksi artikkeleista ajatuksia, jotka auttava analysoimaan ja tulkitsemaan omaa aineistoa ja hahmottamaan sitä, mistä tutkimustapauksessa on kysymys.

    - Eksistentiaaliseen tuskaan auttaa, kun löytää kirjallisuudesta omaa maailmankuvaa tukevia ja selkeyttäviä ajatuksia. Maailma on monimutkainen ja tarvitaan ihmisiä jotka haluavat ymmärtää, jäsentää ja käsitteellistää tätä monimutkaisuutta ja ehkä sitä kautta enemmän tai vähemmän epäsuorasti muuttaa asioita parempaan suuntaan.

    VastaaPoista