Kirjoitan aivan
liian harvoin ja taitoni ovat ruosteessa. Sormet hapuilevat sanoja,
jotka pään sisäinen backspace on tehnyt tyhjäksi kerta toisensa
jälkeen. En ole vielä maisteri, joten blogin otsikko ei onneksi
kosketa vaativalla kysymyksellään minua. Epäilemättä Tampereen
maisterin pitäisi osata kirjoittaa, onhan yliopisto-opiskelu
suurelta osin kirjallisen materiaalin parissa painimista: lukemista,
lukemansa prosessointia osaksi omaa maailmankuvaa ja lopulta oman
näkemyksensä julkiseksi tuomista kirjallisena tuotoksena. Sen
tarkoitus lienee valmentaa tulevia asiantuntijoita työnkuvaan ja
tehtäviin, joiden suorittaminen vaatii sujuvaa kirjoitustaitoa.
Tässä vaiheessa
on syytä kirjata ylös, että kirjoittaja vaipui ajatuksiinsa
huomattavan pitkäksi aikaa. Maaliskuun säälotto oli arponut
päivälle aurinkoisen kevätilman arkkityypin.
Viimeisten jäljellä olevien lumipenkkojen sulamisen aisti työpöydän
ääreen ja ikkunan alla ohi kiirehtivien autojen sekä silmiään
siristelevien ihmishahmojen tasaista liikettä säesti uneksuttavan
hypnoottinen rytmimusiikki.
Uskallan veikata,
että useimmalle opintojen viimeinen suoritus on paini ison G:n
kanssa ja että monelle se aiheuttaa kohtuutonta stressiä. Niin myös
minulle, sillä olen kohtuuttoman ankara tuottamani tekstin tasoa
kohtaan. Nurinkurisesti, en aseta itselleni suuriakaan vaatimuksia
koskien tieteellisen tutkimusprosessin oppineisuuden osoittamista.
Syy voi löytyä siitä, että a) olen sisäistänyt (väärin)
seminaarien johtavan ajatuksen siitä, että gradutasoisen
opinnäytteen tehtävä ole tuoda tieteelliseen kerrostumaan mitään
mullistavaa; b) luotan kykyihini koostaa tilanteeseen nähden
riittävä teos, käyttäen hyväksi ylimittaiseksi venähtäneen
opiskeluaikani oppeja; tai c) olen kliseisen kolmenkympin kriisin
läpi rämmittyäni päästänyt irti naiiveista haaveistani enkä
välitä enää kilvoitella osaamisella. Realismia on se, että
valmistuttuani liityn tuhansien korkeakoulutettujen työttömien
joukkoon ja arkisesta painista työhakemusten parissa tulee paljon
graduahdistusta yksitoikkoisempaa suorittamista. Kun mol.fi tarjoaa
eioota, google scholarin portti tieteen ihmemaahan on vain auvoista
nostalgiaa.
Kello oli
hiipinyt kaksi tuntia maagisen nopeasti ja varjot vaihtaneet muotoaan
katukivetyksellä. Kulkijain suunta oli vaihtunut: opiskelijat olivat
heränneet ja valuivat nyt kohti luentosaleja samaa tietä, jota
pitkin vastakkainen virta oli hetki sitten vienyt kohti lähistön
suuria työpaikkoja. Kirjoittajan mielessä kävi ajan taipuisa
olemus ja se, että kahden vuoden kuluttua samat hahmot voisivat
helposti kulkea aamutiensä vastakkaiseen suuntaan. Kuka näinä
aikoina voi olla varma mistään. Kahden tunnin päässä häämötti
deadline.
Turhan itsekritiikin
liennyttäminen ja oman äänen löytäminen sekä kirjoittamisen
rutinoiminen ja rytmittäminen kiinteäksi osaksi omaa –
tieteellistä ja taiteellista – tekemistä ovat keskeisiä
tavoitteita, jotka asetin itselleni osallistuttuani kevään
kirjoittamistyöpajaan. Muiden ongelmaisten kohtaaminen auttaa
näkemään omat tuskailut uusista näkökulmista, jolloin
ihanteellinen win-win on luonnollinen lopputulos. Rakentava kritiikki
omaa raakiletta kohtaan ei saa hiuksia kasvamaan takaisin päähän
tai korjaa pelihousuja, mutta voi estää repimästä niitä
seuraavan kirjoitussession koittaessa. Lisäksi uskon
ongelmanratkaisun jälkeisen onnistumisen tunteen eheyttävään ja
kasautuvaan vaikutukseen. Tieteelliselle kirjoittamiselle on
tiedeyhteisön uskottavuuden nimissä asetettu tiettyjä vaatimuksia,
joiden täyttäminen vaatii tieteellistä työtä ja tarkkuutta, joka
on jokaisen saavutettavissa. Kurssitovereiden kirjoitusten
monimuotoisuudelle altistuminen kasvattaa itsevarmuutta ja valaa
uskoa siihen, että tieteellinen kirjoittaminen ei ole jokin pyhä
yksi, jota kohti tähdätä, vaan että teemme sitä kaikki
tahoillamme omalla tyylillämme.
Yliopisto-opinnot
ovat tarjonneet minulle uskomattoman laaja-alaista sivistystä ja
sellaisia valmiuksia käsitellä maailman ilmiöitä, joita en
laiskana ihmisenä olisi saanut aikaseksi hankittua itsekseni
puurtaen, vailla ohjausta ja vertaisteni tukea sekä yhteisöä. Olen
pala palalta joutunut pureksimaan uusiksi tavoitteitani ja asettamaan
ne tasapainoon muuttuvien elämäntilanteiden kanssa, ja vaikka en
enää pyri muuttamaan maailmaa yhtä kiihkeästi ja
kunnianhimoisesti kuin ennen, tavoittelen sitä edelleen
kirjoittamisen kautta. Tieteellinen kirjoittaminen on tieteellisen
työn tulos, joka lisää yhteiseen pooliin pisaran kerrallaan. Pidän
edelleen kiinni siitä, että tuosta poolista ammentaminen voi
parantaa maailmaa konkreettisesti ja auttaa ratkaisemaan ongelmia ja
epäkohtia, joita ihminen ylivertaisessa älykkyydessään ja
harkitsemattomuudessaan tielleen langettaa, ja joita
kaunokirjallisuus auttaa jaksamaan.
Kahvi oli
kylmennyt kupissaan ja maito muodostanut sen pinnalle
hämähäkinverkkomaisen kuvion. Musiikki soi nyt laiskemmin albumin
vaihduttua artistin alkupään tuotantoon. Edes jomottava särky ei
latistanut tunnelmaa, sillä kirjoittaja oli alittanut määräajan
ja ylittänyt itsensä ja itsekritiikkinsä. Tätä hän oli
kirjoitustyöpajalta toivonutkin.
"Kurssitovereiden kirjoitusten monimuotoisuudelle altistuminen kasvattaa itsevarmuutta ja valaa uskoa siihen, että tieteellinen kirjoittaminen ei ole jokin pyhä yksi, jota kohti tähdätä, vaan että teemme sitä kaikki tahoillamme omalla tyylillämme."
VastaaPoistaErittäin hyvin sanottu, ja tämän luettuaan on allekirjoittaneenkin mahdollista huokaista helpotuksesta. Näinhän se on. Kirjoittaminen, kuten tekstin lukeminenkin, ovat aina subjektiivisia kokemuksia, joita tekijä tai kokija peilaa omaan ajatusmaailmaansa. Tosin se on helpompi sanoa kuin oikeasti itse ymmärtää tekstiä tuottaessa. Epävarmuuksista on kuitenkin onneksi mahdollista räpistellä irti juuri tällaisten kurssien myötä. Hyvä kirjoitus!
Tässä postauksessa on paljon tavaraa, monenlaista mihin voisi tarttua. Minua alkoi naurattaa kun kirjoitit "muiden ongelmaisten kohtaamisesta". Tätä kirjoituskurssia on aikaisemmissa kurssipalautteissa tosiaan kutsuttu muun muassa graduterapiaksi. Uskon kurssin voiman olevan siinä, että kun puhumme auki itse kunkin kirjoittamisessa kokemia hankaluuksia, asia ei enää tunnukaan yhtä lannistavalta kuin sitä yksin päässä pyörittäessä, ja kollegoilta voi saada myös mainioita vinkkejä gradunteon eri pulmiin. Gradun tekeminen on lopulta hyvin käytännöllistä, mutta kun kyseessä on jokaiselle yleensä se ensimmäinen isompi tieteellinen tutkielma, tekemisen käytännöt eivät välttämättä vielä ole selvillä ja rutinoituneita, ja siksi niitä on hyvä puhua auki.
VastaaPoistaToisaalta koetan olla painottamatta kurssilla liikaa ongelmalähtöisyyttä, sillä lopulta gradu kuitenkin on "vain" opinnäyte ja työ joka on tehtävä. Sen tekeminen voi olla myös mukavaa ja palkitsevaa - pitäkäämme tätä tähtäimessä! Kopioin alle edellisellä kurssilla syntyneitä ajatuksia siitä, miksi gradunteko on mukavaa.
--
Gradunteko on mukavaa, koska…
- On mahdollisuus perehtyä itseä kiinnostavaan asiaan (oppimisprosessi)
- Johtaa valmistumiseen
- Gradu on oma työ, jossa saa kirjoittaa mitä haluaa. Työelämässä ei ehkä enää.
- Gradun tekemiselle ei ole tiukkaa aikataulua eikä kiirettä.
- Oma asiantuntijuus kehittyy ja voi toteuttaa itseään.
- Saa palautetta työstään.
- Luovaa työskentelyä
- Voi kokeilla erilaisia aineistonkeruumenetelmiä; aineisto voi olla gradun helmi.
- Ei ole pakko ryhtyä hommiin klo 8 aamulla
- Tutkimuksen tekeminen voi olla tosi kivaa, kun löytää tekstejä jotka puhuvat samasta aiheesta, mistä on itse kiinnostunut.
- Kandin valmistumisesta jäi positiivinen muisto, kun poikaystävä harjoitteli samalla filmikameran käyttöä ja valaistusta. Kandin tekijä on valokuvissa paikallaan, sormet vain liikkuvat, ja työn valmistumisesta jäi hyvä muisto. Toivottavasti myös gradun valmistumisesta jää samanlainen hieno muisto.
- Tykkään aineistosta ja haastateltavista. Haastattelut on litteroitu ja niistä on katkelmia, mutta joskus kun olen kaivannut motivaatiota, olen palannut kuuntelemaan haastatteluja.
- Juoksuanalogia: Vihasin ennen juoksemista, mutta harjoittelin sitkeästi ja nyt tavoite ei enää ole tärkeä, vaan matkanteko. Juokseminen on omaa aikaa. Gradun tekeminen voi samalla lailla olla omaa aikaa.
- Asioiden aikaan saaminen on mukavaa – kuin laittaisi rahaa pankkiin
- On hienoa voida kontribuoida jotain kollektiiviseen ymmärrykseen ja sitä kautta ehkä muuttaa ajatuksia.
- Tekemisessä hienoja hetkiä on, kun saa aineiston ja kirjallisuuden puhumaan keskenään. Kun löytää esimerkiksi artikkeleista ajatuksia, jotka auttava analysoimaan ja tulkitsemaan omaa aineistoa ja hahmottamaan sitä, mistä tutkimustapauksessa on kysymys.
- Eksistentiaaliseen tuskaan auttaa, kun löytää kirjallisuudesta omaa maailmankuvaa tukevia ja selkeyttäviä ajatuksia. Maailma on monimutkainen ja tarvitaan ihmisiä jotka haluavat ymmärtää, jäsentää ja käsitteellistää tätä monimutkaisuutta ja ehkä sitä kautta enemmän tai vähemmän epäsuorasti muuttaa asioita parempaan suuntaan.