torstai 25. toukokuuta 2017

Kurssin summausta

Kirjoitustyöpaja-kurssi on tältä keväältä ohi. Kurssin vetäjästä tuntuu hieman haikealta, vaikka vapauttaahan opetuksen päättyminen aikaa omalle kirjoittamiselle. Kurssipalautteen lukeminen sai minut iloiseksi. Useimmissa palautteissa kurssia kiiteltiin rennosta ja keskustelevasta ilmapiiristä. Tämä onkin kurssin onnistumiselle välttämätöntä, jotta pääsemme luontevasti ja aidosti keskustelemaan erilaisista kirjoittamiseen liittyvistä epävarmuuksista ja purkamaan tarpeetonta itsekriittisyyttä.

Miten luottamuksellinen, vapautunut ilmapiiri kurssilla sitten synnytetään? Mitään kikka kolmosta minulla ei tähän varsinaisesti ole. Olen ollut läsnä kurssilla omana itsenäni, tavallaan vertaisena mutta samalla vastuussa oppisisällöistä kokeneempana tutkijana. Olen kertonut omista kokemuksistani, omista kirjoittamisen takuistani, pyrkinyt sanoittamaan monia asioita joita omien hankaluuksieni taustalla näen ja joiden uskon pätevän kirjoittamisen hankaluuksissa laajemminkin. Olen tehnyt tunneilla tehtävät harjoitukset siinä missä opiskelijatkin ja vaikka gradun tekeminen on monelle totinen paikka, olen pyrkinyt tuomaan kurssilla myös ajatusta siitä, ettei tämä nyt niin kuolemanvakavaa ole. Tämän vuoksi olemme tehneet hieman hassutteleviakin kirjoitusharjoituksia, kuten "kirje gradusta isovanhemmille". Harjoituksen ajatuksena on kirkastaa omaa ajatusta siitä, mitä gradussa on tekemässä, purkamalla ajatukset yleiskieliseksi tekstiksi aihetta entuudestaan tuntemattomalle.

Kurssin suurin vahvuus on vertaistuessa ja -palautteessa. Kurssi on tarjonnut pienen tuuppauksen jakaa ajatuksia opiskelukavereiden kanssa ja huomata ettei ole gradunteon kysymysten kanssa yksin. Kurssilla olemme oikeastaan vielä kirjoittamista enemmän puhuneet kirjoittamisesta ja pohtineet itselle sopivia työskentelytapoja. Emme ole kaikki kirjoittajina samanlaisia, ja tämä erilaisten työtapojen kirjo on hyvä tuoda näkyviin. Jo kurssin alussa opiskelijat ryhtyivät esimerkiksi sopimaan gradutreffejä kirjastoon, ja tämä "oman kyttääjän" hankkiminen saattaa auttaa monia kirjoittamisessa.

Kurssipalaute lähettää myös selkeän viestin graduseminaarikäytännöistä. Perinteisen mallisessa graduseminaarissa ei keskustelua tahdo syntyä ja tilanne koetaan usein hiukan ahdistavana suorittamisena. Kirjoitustyöpajan koettiin tukevan graduseminaaria ja auttavan myös palautteen vastaan ottamisessa. Toisaalta graduseminaarin työskentelytapoja voisi olla hedelmällistä miettiä siten, että opiskelijoiden akateemiset taidot pääsisivät kehittymään monipuolisesti ja kannustavassa hengessä. Eri vaiheissa olevien papereiden käsittelyn ja opponoinnin lisäksi seminaarissa olisi hyvä olla yhteistä työskentelyn ja kirjoittamisen ohjausta, ja graduja voitaisiin koota temaattisiin ryhmiin, joissa graduntekijät työskentelisivät osin yhdessä ja nostaisivat yhdessä askarruttavia kysymyksiä seminaarikeskusteluun, jolloin samoihin asioihin ei tarvitsisi palata joka gradun kohdalla erikseen.

Lukijaa ehkä kiinnostaa, mitä kurssilla oikein teimme, tämän blogin kirjoittamisen lisäksi. Listaan alle kurssilla käytettyjä menetelmiä ja tehtyjä harjoituksia, toivottavasti näistä on iloa Sinullekin.

Vapaakirjoittaminen
Kurssilla paljon käyttämämme tekniikka on vapaa kirjoittaminen, joka on peräisin amerikkalaiselta Peter Elbowlta. Tämä tarkoittaa kritiikitöntä itselle kirjoittamista ainoana sääntönä, ettei kirjoittaminen saa tauota. Kirjoitimme yleensä 10 minuuttia kerrallaan. Harjoitusten tarkoituksena on madaltaa kirjoittamisen kynnystä, vahvistaa kirjoituslihaksia ja saada aikaan kokemus omasta kirjoittajuudesta tekstiä synnyttäessä. Kurssilla emme kirjoittaneet täysin vapaasti, ilman aihetta (paitsi kerran), vaan annoin yleensä otsikon, jolloin kirjoittamalla samalla työstimme myös sisällöllisesti jotakin kirjoittamiseen liittyvää kysymystä. Ajatusten harhailu tekstissä on sallittua eikä sitä pidä ryhtyä editoimaan, mutta useimmiten ajatukset alkavat kirjoittaessa työstää jotakin itselle merkityksellistä kysymystä. Teimme kurssilla seuraavat vapaakirjoitusharjoitukset:
  • Kirjoittaminen sujuu kun...
  • Kokemuksia palautteesta
  • Minä luen
  • Minun maailmankatsomukseni
Kirjoitushetken jälkeen kävimme yleensä kierroksen, jossa jokainen sai kertoa harjoituksen herättämistä mietteistä sen minkä halusi. Kurssilaiset heittäytyivät ilahduttavasti kirjoittamaan ja tunnelma yhdessä kirjoittamaan hiljentyessä on aina ainutlaatuinen.

Palauteharjoituksia
Ensimmäisellä kurssikerralla puhuimme erilaisista palautteen antamisen ja saamisen tavoista. Edelleen Peter Elbowta seuraten kävimme läpi erilaisia ei-arvottavan, kuvailevan palautteen antamisen tapoja. Tekstiä voi kuvata esimerkiksi säätiloina: missä kohdin tekstiä paistaa aurinko, missä myrskyää, missä on sumuista. Elbown mukaan jokainen kirjoittaja haluaa ennen kaikkea tietää mitä lukijan päässä tapahtuu tekstiä lukiessa. Tämän ääneen puhumiseksi Elbow on kehittänyt Movie of the Mind -menetelmän, jossa omat ajatukset ja tuntemukset tekstiä lukiessa jaetaan kirjoittajalle, ilman että heti mennään akateemiselle maailmalle tyypilliseen palautteen annon hampurilaismalliin: tekstissä on hyvää tämä ja tämä, mutta tätä kaikkea voisit parantaa näin ja näin.

Kurssilla kokeilimme erilaisia palautteenantorooleja tutkiaksemme, miltä palautteen antaminen ja saaminen eri tavoin tuntuu ja toisaalta tuottaaksemme teksteistä mahdollisimman monipuolista palautetta. Antamani roolit olivat Emppaaja-Tsemppaaja, Pilkunviilaaja, Taloudellinen rationalisti (joka on kiinnostunut mm. tutkielman aikataulusta), Fiilistelijä ja Kriitikko. Opiskelijat vaihtelivat palauterooleja ja toisinaan annetussa roolissa pysyminen tuntui hankalalta. Pilkunviilaaja ja Kriitikko olivat ehkä vähiten haluttuja rooleja, mutta myös Emppaaja-Tsemppaajan rooli koettiin toisinaan hankalaksi. Kaikkiaan erilaisten palautteenantotapojen pohtiminen ja kokeilu koettiin hyödylliseksi.

Kirjoittamisen teemoja
Käsittelimme kurssilla monia kirjoittamiseen liittyviä teemoja, joista pidin pienen alustuksen ja jaoin kurssilaisille materiaaleja ja kokoamiani vinkkejä. Käsiteltyjä teemoja olivat seuraavat:
  • Mielipidekirjoituksen laatiminen
  • Tutkimussuunnitelman laatiminen ja gradun rakenne
  • Työskentelyn suunnitteleminen ja aikatauluttaminen
  • Kirjallisuuden kanssa työskentely ja kirjallisuuskatsauksen laatiminen
  • Kirjoittaminen sosiaalisena ja poliittisena toimintana
  • Binäärinen ajattelu ja argumentointi
  • Teorian rooli gradussa
  • Hyvän työhakemuksen laatiminen (jokaiselle opintojen loppuvaiheessa olevalle ajankohtainen aihe)
Kertasimme kurssilla lyhyesti myös lähteisiin viittaamisen käytäntöjä ja kurssilaisten pyynnöstä kerroin viimeisellä kerralla jatko-opinnoista ja tutkijan työstä.

Kirjoitusharjoituksia
Edellä mainittuja teemoja työstimme kurssin aikana monenlaisten kirjoitusharjoitusten muodossa. Tällä kerralla en ottanut tehtäväkseni antaa harjoituksista opiskelijoille henkilökohtaista palautetta, vaan palautteen antaminen tapahtui vertaisperiaatteella kurssilaisten kesken. Teimme seuraavia harjoituksia:
  • Mielipidekirjoitus "Osaako Tampereen maisteri kirjoittaa?" (vastauksena julkaistuun mielipidekirjoitukseen "Osaako Tampereen maisteri lukea?"
  • Kirje gradusta isovanhemmille
  • Aikataulun laatiminen gradulle (ei varsinainen kirjoitusharjoitus; tekniikka vapaa, esim. Excel tai värikynäpiirros)
  • Binäärisen ajattelun ja argumentoinnin harjoitus: jokainen muotoili graduunsa liittyen väitteen, jota sitten puolusti ja vastusti kahdessa lyhyessä tekstissä
  • Oodi gradulle Huonon runouden päivänä
Aikaisemmilla kurssikerroilla olen teettänyt opiskelijoilla ehkä jonkin verran enemmän harjoituksia, ja myös enemmän hassuttelevia harjoituksia. Kurssin keskivaiheilla kirjoiteuista oodeista gradulle tuli aivan upeita ja hillittömiä, uskon että tässä kohdin jokainen oli jo vähän löytänyt luovaa kirjoittajaa itsessään. Kurssipalautteen perusteella olisimme voineet kirjoittaa enemmänkin ilman, että kurssi olisi koettu gradunteon rinnalla liian kuormittavaksi - tarkoitushan oli saada kurssista eväitä ja intoa graduntekoon. Vimeisillä kurssikerroilla otimme yhteiseen tarkasteluun paloja halukkaiden graduteksteistä ja sovelsimme käsittelyssä erilaisia palautteenantorooleja.

Kiitos osallistujille kivasta kurssista! Paljon ideoita jäi taas itämään, ehkä ensi vuotta varten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti